امروز پنج شنبه 29 شهریور 1403
اسپیسر شیشه دوجداره اصفهان

اسپیسر شیشه یکی از قطعات در ساخت درب و پنجره دو جداره به حساب می‌آید. به کمک این قطعه دو قاب شیشه‌ای پنجره دوجداره از همدیگر جدا می‌شوند و گازی که در بین آن‌ها قرار دارد، محفوظ می‌ماند. در حقیقت کار اصلی اسپیسر‌ها، تامین فضای بین میلگرد و قالب است. در این مطلب به بررسی اسپیسر شیشه دوجداره پرداخته شده است.

اسپیسر شیشه دوجداره چیست

اسپیسر یا فاصله انداز در ساخت پنجره دوجداره و به طور کلی در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. در شیشه‌های دوجداره بین شیشه‌ها را از گاز آرگون، کریپتون و یا خلا پر می‌کنند. قاب‌های شیشه‌ای پنجره‌های دوجداره به کمک اسپیسرها از هم جدا می‌شوند. به عبارت دیگر اسپیسرها باعث جدا ماندن لایه‌ها از هم می‌شوند و ازشیشه‌ها و همچنین گاز بین آن‌ها محافظت خواهند کرد.

در زمان‌های گذشته این فاصله اندازها از فلز و یا فیبر ساخته می‌شدند که مقاومت مناسبی داشتند. اما باید توجه داشته باشید که اسپیسرهایی که از فلز ساخته می‌شوند رسانای حرارتی نیز هستند و باعث اتلاف گرما خواهند شد. امروزه برای این که مقاومت اسپیسرها حفظ شود و همچنین از اتلاف گرما جلوگیری کنند، آن‌ها را با ترکیباتی مانند پلاستیک و یا فوم‌های ساختمانی تولید می‌کنند.

اسپیسر شیشه دوجداره یا فاصله انداز یکی از بخش‌های مهم پنجره محسوب می‌شود، زیرا علاوه بر این که عایق حرارتی و رطوبتی است، ساختار پنجره را نیز تقویت می‌کند و استحکام آن را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای اسپیسر این است که باعث ایجاد عایق صوتی در پنجره می‌شود و بنابراین از عبور سر و صدا به بیرون جلوگیری خواهد کرد. یکی از مواردی که در کیفیت و استحکام اسپیسر تاثیر دارد، متریال و موادی است که اسپیسر از آن تولید می‌شود. انواع مختلف اسپیسرها در مدل‌ها، رنگ‌ها و جنس‌‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. قیمت اسپیسر شیشه دوجداره، به نوع اسپیسر، جنس، کیفیت و سایز آن بستگی دارد.

اسپیسر شیشه دوجداره چیست

چگونگی استفاده از اسپیسر شیشه دوجداره

  • در ابتدا اسپیسرها را از ماده ضد رطوبت پر می‌کنند.
  • اسپیسرها دارای دو گوشه سوراخ دار هستند و از همین طریق تزریق گاز بین شیشه‌ها را انجام می‌دهند.
  • طول و عرض اسپیسرها را به هم متصل می‌کنند.
  • به این ترتیب اسپیسر آماده می‌شود و در نهایت آن را بر روی یکی از شیشه‌ها قرار می‌دهند. سپس شیشه دیگر را بر روی اسپیسر می‌گذارند.
  • حدفاصل دو شیشه که بر روی هم قرار گرفته شده است، به کمک چسب درزگیر شیشه دوجداره، درزگیری خواهد شد.

انواع اسپیسر شیشه دوجداره

اسپیسر شیشه دوجداره در یک دسته بندی، به دو نوع تک مهره و دو مهره تقسیم می‌شوند. اسپیسرها در هر دو نوع تک مهره و دو مهره طراحی خوبی دارند و عملکرد شیشه دوجداره را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این دمای سطح شیشه را تنظیم می‌کنند، در برابر گرما مقاوم هستند و فشار وارد شده به درزگیرها را به حداقل می‌رسانند.

اسپیسرهای تک مهره استحکام خوبی دارند اما مقاومت آن‌ها در حدی نیست که از نشت گاز به بیرون جلوگیری کند. بنابراین عایق خوبی برای پنجره‌هایی که از گاز پر شده‌اند، نیستد. این نوع اسپیسرها با یک مهر و موم جمع آوری خواهند شد و از ورود رطوبت به داخل فضای بین دو شیشه نیز جلوگیری می‌کنند.

 اسپیسرهای دو مهره دارای مقاومت بیشتری هستند و سیلات اولیه و ثانویه دارند. این نوع اسپیسرها در مقایسه با اسپیسرهای تک مهره، دارای سطح مهر و موم بالاتری هستند. علاوه بر این در آن‌ها از ترکیب بوتیل استفاده می‌شود. ترکیب آلی بوتیل از نفوذ آب به فضای بین شیشه‌ها و نشت گاز به بیرون جلوگیری خواهند کرد.

انواع اسپیسر شیشه دوجداره

همچنین اسپیسرهای شیشه دوجداره از نظر جنس به دو دسته اصلی اسپیسر آلومینیومی یا سرد و اسپیسر حرارتی یا گرم تقسیم می‌شوند. پرکاربردترین نوع اسپیسرها، اسپیسر آلومینیومی است. اسپیسرهای آلومینیومی یا سرد با وجود این که مقاومت بالایی دارند، اما رسانای حرارتی هستند. به همین دلیل باعث خارج شدن گرمای درون منزل خواهند شد. این نوع اسپیسرها به وسیله ماده خشک کننده پر می‌شوند، به همین دلیل می‌توانند رطوبت باقی مانده بین دو شیشه را جذب کنند. در نتیجه از بخارگرفتگی حدفاصل بین دو شیشه جلوگیری می‌کنند.

اسپیسر حرارتی و گرم شیشه دوجداره، رسانایی کم‌تری دارند و به عنوان یک جایگزین مناسب برای اسپیسرهای آلومینیومی محسوب می‌شوند. به این ترتیب این نوع اسپیسرها از اتلاف گرما از طریق پنجره‌ها جلوگیری خواهند کرد و همچنین مصرف انرژی را نیز کاهش خواهند داد. اسپیسرهای حرارتی یا گرمایی قیمت کمتری نیز دارند و راحت‌تر و سریع‌تر تولید می‌شوند. اسپیسرهای حرارتی از جنس استنلس استیل که مواد فولادی ضد زنگ هستند و یا از جنس پلاستیکی_فلزی تولید می‌شوند. اسپیسرهای حرارتی پلاستیکی_فلزی از مواد پلاستیکی مثل پلی کربنات و ... با شیارهای فلزی ساخته می‌شوند. اسپیسرهای حرارتی را از مواد نرم و منعطف بر پایه سیلیکون و با غربال‌های مولکولی تولید می‌کنند. به همین دلیل این نوع اسپیسرهای شیشه دوجداره انعطاف پذیر به حساب می‌آیند.