امروز یکشنبه 18 شهریور 1403
برای راه اندازی یک کارگاه شیشه بری چه می خواهیم؟

آیا تصمیم دارید یک کارگاه شیشه بری راه بیندازید؟ اگر جواب شما بله است باید بدانید که در ابتدا به تجهیزات مختلفی برای یک کارگاه شیشه بری نیاز دارید. تجهیزات مورد نیاز کارگاه شیشه در برخی از موارد تجهیزات ثابت هستند و در برخی دیگر شامل تجهیزات مصرفی می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تمامی تجهیزات مورد نیاز برای یک کارگاه شیشه بری را مورد بررسی قرار دهیم. برای کسب اطلاعات کامل و کاربردی‌ در این مقاله با ما همراه باشید.

تجهیزات اولیه راه اندازی شیشه بری

برای راه‌اندازی یک کارگاه شیشه بری به تجهیزات اولیه زیر نیاز است:

  • خرک: از آنجایی که تعداد شیشه‌ها در یک کارگاه شیشه بری زیاد است، حتماً به محلی برای نگهداری مناسب شیشه‌ها نیاز دارید. خرک بهترین محل برای نگهداری از شیشه‌هاست. خرک در دو نوع ثابت و متحرک در بازار موجود است که صاحب کارگاه با توجه به نیاز خود هر یک از انواع ثابت و یا متحرک را خریداری می‌کند. استفاده از خرک باعث استفاده بهینه از محیط کارگاه می‌شود و نگهداری از شیشه‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • میز برش: برای برش دادن شیشه‌ها در ابعاد مختلف و مورد نظر، حتماً نیاز به یک میز برش دارید. میز برش در ابعاد و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود است که می‌توانید با توجه به ابعاد کارگاه، ابعاد میز برش را انتخاب کنید. ارتفاع میز برش معمولاً بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود تا روند برش دادن شیشه‌ها را تسهیل کند. برای استفاده کاربردی‌تر از میز برش بهتر است میز برش چرخدار خریداری کنید تا بتوانید آن را در کارگاه جابه‌جا کنید.
  • کفپوش‌های مناسب برای کف کارگاه: سرامیک کفپوش چندان مناسبی برای کف کارگاه نیست، زیرا در صورتی که شیشه کوچک‌ترین برخوردی با سرامیک داشته باشد می‌شکند و خسارت زیادی به بار می‌آورد. بهترین کفپوش برای کف کارگاه موکت و یا کفپوش‌های فومی هستند. اگر نمی‌توانید در تمامی قسمت‌های کارگاه از این کفپوش‌ها استفاده کنید، در قسمت‌هایی که بیشتر شیشه‌ها روی زمین قرار داده می‌شوند حتماً از کفپوش موکت و یا کفپوش‌های فومی استفاده کنید.
  • تجهیزات ایمنی: رعایت کردن ایمنی کامل همواره یکی از مهمترین بخش‌های هر کاری است. از آنجایی که در کارگاه شیشه بری احتمال شکستن و خرد شدن شیشه‌ها زیاد است، حتماً باید تمامی تجهیزات ایمنی از جمله دستکش‌های ایمنی، لباس کار مناسب، جعبه کمک‌های اولیه و کفش برای کارگاه خریداری شود.
  • تجهیزات برش دادن شیشه: تجهیزاتی مانند متر، الماس، گونیا، خط‌کش، جعبه ابزار، مایع خنک کننده شیشه، ماشین برش شیشه و غیره که هر یک به نوعی برای برش دادن شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند، همگی از تجهیزات مورد نیاز برای کارگاه شیشه بری هستند.
  • سطل زباله: در یک کارگاه شیشه بری باید سطل زباله‌هایی تعبیه شود که محکم و مقاوم باشند‌. بهترین سطل زباله‌ها برای این منظور سطل زباله‌های فلزی هستند.

تجهیزات اولیه راه اندازی شیشه بری

مساحت یک کارگاه شیشه بری

یکی از مهمترین مشکلاتی که در حین راه‌اندازی یک کارگاه شیشه بری پیش روی شما قرار می‌گیرد، انتخاب یک کارگاه شیشه بری مناسب است. از آنجایی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند مساحت یک کارگاه شیشه بری باید زیاد باشد و نیازمند میزان رهن و اجاره بالایی است، از تاسیس کارگاه شیشه بری منصرف می‌شوند.

به صورت کلی باید بدانید مساحت یک کارگاه شیشه بری به موارد زیادی بستگی دارد. مهمترین این موارد تعداد پرسنل و میزان مواد اولیه موجود در کارگاه است. اگر در ابتدای مسیر قرار دارید و تعداد کارگران و شیشه‌های شما چندان زیاد نیست، می‌توانید در ابتدا در یک کارگاه کوچک کار خود را شروع کنید و سپس در طول زمان کارگاه را گسترش دهید. به صورت کلی برای احداث یک کارگاه شیشه بری بسته به تعداد کارگران، اندازه میز برش، اندازه خرک ها، میزان شیشه های موجود در شیشه بری و غیره حداقل به ۱۰۰ متر کارگاه نیاز دارید.

مساحت یک کارگاه شیشه بری

نکات حمل شیشه های داخل کارگاه

حمل کردن شیشه‌ها در یک کارگاه شیشه بری کاری بسیار حساس است. اگر حمل کردن شیشه‌ها به خوبی انجام نشود علاوه بر خسارات مالی زیاد، ممکن است باعث خسارات جانی نیز بشود. برخی از مهمترین نکات برای حمل شیشه‌های داخل کارگاه موارد زیر هستند:

  • پوشیدن دستکش ایمنی: یکی از موارد مهم برای حمل کردن شیشه پوشیدن دستکش ایمنی است. همانطور که همگی می‌دانیم شیشه می‌تواند به راحتی دست انسان را ببرد، به همین دلیل پوشیدن یک دستکش ایمنی که از دست‌ها محافظت کند اهمیت زیادی دارد.
  • پوشیدن کفش مخصوص: در هنگام حمل شیشه حتماً کارگران باید کفش‌های مخصوص به پا داشته باشند. در غیر این صورت اگر بر حسب تصادف شیشه از دست آنها رها شود پای کارگران را زخمی می‌کند.
  • امتحان کردن شیشه قبل از برداشتن از روی زمین: قبل از برداشتن شیشه از روی زمین حتماً باید مطمئن شوید که هیچ‌گونه ترکی روی شیشه وجود ندارد. در برخی از موارد ترک‌هایی که روی شیشه‌های بزرگ هستند با چشم قابل مشاهده نیستند، به همین دلیل بهتر است قبل از بلند کردن شیشه‌ها‌، در ابتدا کمی شیشه را تکان دهید تا مطمئن شوید که احتمال خرد شدن آن وجود ندارد.
  • حمل کردن شیشه به صورت عمودی: بهترین روش برای حمل کردن شیشه حمل کردن آن به صورت عمودی است. مورب کردن شیشه و یا گرفتن آن به صورت افقی باعث ایجاد فشار روی سطح شیشه می‌شود و امکان شکستن آن را بالا می‌برد.
  • حمل کردن شیشه‌ها با کمک دو یا چند نفر: اگر کارگران به صورت دو یا چند نفره شیشه را حمل کنند، احتمال بروز خطر کاهش پیدا می‌کند‌‌.

نکات حمل شیشه های داخل کارگاه

درآمد شیشه بری

با توجه به اینکه یک کارگاه شیشه بری می‌تواند از دو طریق کسب درآمد کند، درآمد شیشه بری نسبتا بالاست. اولین روش کسب درآمد شیشه بری از طریق خرید عمده شیشه‌ها و فروختن آنها به صورت جزئی است که سود مناسبی برای شیشه بر دارد. دومین روش کسب درآمد نصب کردن شیشه برای منازل، مغازه‌ها و سایر مکان‌هاست که باعث کسب درآمد برای کارگاه شیشه بری می‌شود.

یک کارگاه شیشه‌بری علاوه بر درآمد اصلی خود می‌تواند در زمینه‌های مختلف دیگر نیز فعالیت کند و حاشیه سود مناسبی در کسب و کار خود داشته باشد. زمانی که یک کارگاه شیشه بری در بین مردم شناخته شد، می‌تواند در زمینه‌های مختلف مانند نصب پله‌های شیشه‌ای و غیره فعالیت خود را گسترش داده و درآمد خود را دوچندان کند.

شیشه‌بری یکی از صنایع مهم در اقتصاد اصفهان است که تاثیر بسزایی در درآمد و اشتغال این منطقه دارد. استفاده از انواع شیشه مانند شیشه لمینت و سکوریت اصفهان به دلیل دسترسی به بازارهای مصرف بزرگ در داخل و خارج از کشور و وجود منابع طبیعی مانند شن و سیلیس غنی در این شهر، از جمله عوامل مهم موفقیت این صنعت می‌باشد. واحدهای تولیدی شیشه در اصفهان به تولید شیشه‌های مختلف از جمله شیشه ساختمانی، شیشه‌های صنعتی، ظروف شیشه‌ای و محصولات نورپردازی می‌پردازند که به‌ویژه در دهه‌های اخیر با توسعه تکنولوژی و رشد صنعت ساخت و ساز در ایران، تقاضای بیشتری برای شیشه‌های ساختمانی و صنعتی به وجود آمده است.